Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Effectief leesstrategie-onderwijs | Verder lezen

Effectief leesstrategie-onderwijs

Verder lezen

Meer weten over de huidige leesvaardigheid van leerlingen, leesstrategieën en didactiek? In de onderstaande lijst vindt u relevante publicaties:


Bergh, H. van den (2009). Gemiddelden en varianties, het onderschatte belang van varianties geïllustreerd aan de hand van een studie naar het effect van leesstrategieën. Levende Talen Tijdschrift, 10(3), 3-11.

Bimmel, P. (2001). Effects of reading strategy instruction in secondary education: A review of intervention studies. L1-Educational Studies in Language and literature1(3), 273-298.

Dignath, C., & Büttner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition and Learning3(3), 231-264.  

Evers-Vermeul, J. & H. van den Bergh (2009). Schrijf voor de lezer. Over effecten van lezersgericht (her)schrijven op de kwaliteit van instructieve teksten. Levende Talen Tijdschrift, 10(2), 14-23.  

Evers-Vermeul, J., Graaff, H.C.J. de, Schaap, H., & Silfhout, G. van (2014). Verzamelde werken van “Leerling-docent-interactie bij schrijven in de vakken: een ontmoeting tussen wetenschap en praktijk”. Utrecht: Universiteit Utrecht.  

Evers-Vermeul, J., & Hoeven, J. van der (2015). Tekststructuur en tekstcomplexiteit in een doorgaande leeslijn. In D. Schram (Ed.),  Hoe maakbaar is de lezer? De doorgaande leeslijn in wetenschappelijk perspectief (pp.79-95). Delft: Eburon.  

Fisher, D. & N. Frey (2008). Better learning through structured teaching: A framework for the gradual release of responsibility. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Hoeven, J. van der & Meijer, J. (2012). Weten leraren wat leerlingen weten? Didactief, 42(5), 48-49.

Jolles, J., Boersma, I.E., Mol, S.E., & Martens, R. (2013). Ik ben (g)een goede lezer. Didactief, 42(7), 4-5.  

Keehnen, T., Braaksma, M., & Boer, M. D. (2015). Leren door zien lezen: Observerend leren bij leesvaardigheid in 3-vwo. Levende Talen Tijdschrift, 16(1), 34-41.  

Netten, A., e.a. (2012). Trends in leerprestaties in lezen, rekenen en natuuronderwijs. PIRLS TIMMS 2011. Nijmegen/Enschede: Radbout Universiteit Nijmegen/Universiteit Twente.  

Onderwijsraad (2010). Onderwijs vormt. Den Haag: Onderwijsraad.  

OECD (2013). Pisa 2012 results in focus: What 15-year-olds know and what they can do with what they know. Te vinden op: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf.

Rijlaarsdam, G., Braaksma, M., Couzijn, M., Janssen, T., Kieft, M., Broekkamp, H. & Bergh, H. van den (2005). Psychology and the teaching of writing in 8000 and some words. BJEP Monograph Series 11(3) – Pedagogy – Learning for Teaching, 127-153.  

Roberts, G., Torgesen, J. K., Boardman, A., & Scammacca, N. (2008). Evidence-based strategies for reading instruction of older students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice23(2), 63-69.  

Schleppegrell, M.J. (2004). The language of schooling: A functional linguistics perspective. London: Lawrence Erlbaum.

Schuppert, L. (2014). Leesstrategieën: Evidence-based of Nieuw Nederlands? Een experimentele studie in 4-vwo. Ongepubliceerde Master-scriptie Universiteit Utrecht.

Shadish, W. R., Cook, T. D., & Campbell, D. T. (2002), Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston/New York: Houghton Mifflin.

Spörer, N., Brunstein, J. C., & Kieschke, U. L. F. (2009). Improving students’ reading comprehension skills: Effects of strategy instruction and reciprocal teaching. Learning and Instruction19(3), 272-286.